Bekijk onze
vacatures

Klantenservice
Bel 085 484 04 84 

Uitfasering analoge telefonie

12 juli 2017
Terug

Uitfasering PSTN/ISDN

Uitfasering PSTN/ISDN

Deze traditionele diensten worden de komende jaren gemoderniseerd of vervangen door toekomstvaste alternatieven.



Van oudsher wordt er voor vaste telefonie in Nederland gebruik gemaakt van lijnen die verbonden zijn met een telefonie-platform. Deze traditionele telefoniediensten (analoge PSTN en digitale ISDN) verlopen via (lokale) telefoniecentrales en het telefonie-platform van KPN. Sinds 2006 zijn deze lijnen ook beschikbaar voor andere telefonieaanbieders die de diensten afnemen bij KPN Wholesale.



Het aantal gebruikers van deze traditionele telefoniediensten (ISDN/PSTN) neemt de laatste jaren sterk af. Veranderend klantgedrag en het succes van bellen via internet (VOIP) dragen hier aan bij. Daarom gaat KPN de enkelvoudige PSTN dienst moderniseren op basis van KPN's landelijke IP infrastructuur, waardoor gebruikers deze functionaliteit kunnen blijven gebruiken. KPN zal op 10 mei 2017 starten met de migratie van de eerste van de 13 pilot centrales.



Klanten van KPN en van KPN Wholesale die gebruik maken van het digitale enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN zullen de komende jaren moeten overgaan naar op breedband gebaseerde telefonie oplossingen, die al geruime tijd een bewezen alternatief zijn. Hiermee kunnen naast telefonie ook oplossingen als pinnen en beveiliging worden geboden. Bovendien stelt de breedband technologie de gebruiker in staat om verschillende diensten veelal voordeliger te combineren over één aansluiting.


Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN niet meer beschikbaar zijn voor klanten van KPN en van KPN Wholesale. Voor ISDN15/20/30 geldt dat KPN deze dienstverlening vooralsnog continueert en tenminste tot 1 januari 2021 blijft ondersteunen. KPN zal de overgang zorgvuldig begeleiden. Klanten van KPN Retail en KPN Wholesale worden daarom uitgebreid geïnformeerd over eventuele veranderingen die kunnen ontstaan in de persoonlijke situatie.

Wij bieden al geruime tijd een alternatief voor ISDN: KPN ÉÉN. In de loop van de komende maanden nemen onze adviseurs contact met u op. Zij zorgen voor een zorgeloze overgang naar de toekomstvaste oplossing(en) van KPN ÉÉN. 


Nieuws

24 augustus 2017

Overzicht diensten

Meer
Uitfasering PSTN/ISDN
12 juli 2017

Uitfasering PSTN/ISDN

In het kader van de voortdurende innovatie bij KPN, veranderende klantwensen en een markt voor vaste telefonie die grotendeels is overgegaan naar bellen via internet (VOIP), kondigt KPN vandaag een aantal aanpassingen aan in het aanbod voor traditionele telefoniediensten (PSTN / ISDN).

Meer
Klantcase; Zo bespaart u op uw mobiele telefonie kosten
06 december 2016

Klantcase; Zo bespaart u op uw mobiele telefonie kosten

Abonnementen flexibel aanpassen op verbruik

Meer
Contacten overzetten naar uw nieuwe telefoon
01 november 2016

Contacten overzetten naar uw nieuwe telefoon

Een makkelijk stappenplan

Meer
Minder tijdsverlies door files
01 november 2016

Minder tijdsverlies door files

Het KiM verwacht dat het reistijdverlies stijgt

Meer